Riva tuner v2.24+Learn

نسخه جدید RivaTuner 2.24
RivaTuner یکی از پرطرفدارترین و قدرتمندترین نرم افزار های اورکلاکینگ و تغییر تنظیمات کارت های گرافیکی (در لایه سخت افزاری و درایور) است. این نرم افزار قابلیت مانیتورینگ قطعات سخت افزاری (دما/فرکانس/سرعت فن) من جمله کارت های گرافیک را نیز داراست و تمامی کارت های گرافیکی سری NVIDIA و AMD-ATI پشتیبانی می کند.+اورکلاک کارت گرافیک: 

 


 

 

حجم: ۲.۵۶ مگابایت

               

                              

 


NVIDIA ION 2 Details

در اواخر سال 2008 میلادی و تقریباً شش ماه پس از عرضه پردازنده های Intel Atom کمپانی NVIDIA جهت پوشش دادن ضعیف گرافیکی این پلتفرم، پلتفرم جدیدی با نام NVIDIA ION را معرفی کرد، ION که طراحی سه چیپستی اینتل یعنی Atom+NB+SB را به طراحی دو طراحی چیپستی Atom+ION MCP تبدیل می کرد نه تنها کارایی گرافیکی سیستم را با کمک GeForce 9400M درونی خود بطور چشگیری افزایش می داد بلکه در افزایش Performance عمومی سیستم نیز بسیار موثر بود. در تصویر زیر برخی از تفاوت های دو پلتفرم Intel Atom و NVIDIA ION را مشاهده می کنید ...


اما روز گذشته و چندی پس از معرفی نسل دوم معماری Atom توسط اینتل، کمپانی NVIDIA نیز نسل دوم پلتفرم ION با نام ION 2 را رو نمایی کرد. ION 2 نسبت به نسل اول خود دستخوش تغییرات فراونی شده به این دلیل که نسل جدید پردازنده های Intel Atom از پردازشگر گرافیکی درونی بهره می برند و اساساً در قالب پلتفرم دو چیپستی یعنی CPU+NM10 عرضه می شوند همچنین با توجه به اینکه اینبار اینتل اجازه حذف NM10 را به NVIDIA نداده است لذا NVIDIA مجبور به طراحی چیپست سومی تنها با مقاصد گرافیکی و در واقع فقط یک GPU اضافه شونده به پلتفرم اینتل شده است. این چیپست سوم NVIDIA ION 2 نام دارد. (برای آشنایی بیشتر با NM10 این عکس را مشاهده کنید)
برای مشاهده تصویر بزرگتر روی عکس کلیک نمایید

ION 2 یا بطور صحیح تر ION 2 GPU در دو مدل 16 و 8 هسته ای به ترتیب با هدف پوشش رده های "Netbook + Nettop های 12 اینچی" و "Netbook های 10 اینچی" عرضه شده است. این پردازشگر گرافیکی که 50% الی 100% از نسل اول ION سریع تر عمل می کند می تواند به 512MB حافظه گرافیکی مستقل از نوع DDR3 مجهز شده و از طریق یک باس PCI-Express 1.1 به پل جنوبی NM10 متصل شود.

اما دیگر تکنولوژی جالب توجه و مهمی که همراه با ION 2 ارایه شده است NVIDIA Optimus می باشد، Optimus که یک فناوری پیشرفته [سخت افزاری-نرم افزاری] است این امکان را فراهم می کند که مسیر پردازش تصویر با توجه به نیاز آنی Application ها و Workload گرافیکی در کمتر از 200 میلی ثانیه تغییر کند و به یکی از پردازشگر های گرافیکی موجود در سیستم یعنی NVIDIA ION 2 GPU یا پردازشگر گرافیکی موجود در درون پردازنده Intel Atom محول شود. با کمک این تکنولوژی در مواقعی که نیاز به Performance بالا نباشد چیپست ION 2 کاملاً خاموش شده و مصرف عمومی سیستم کاهش و در نتیجه طول عمر باطری افزایش پیدا می کند.

ASUS CrossHair IV Extreme

همزمان با عرضه پردازنده های Phenom II X6 با اسم رمز Tuban از سوی AMD، کمپانی ASUS بزرگترین تولید کننده مادربرد در سطح جهان اقدام به رونمایی از جدید ترین محصول خود با نام CrossHair IV Extreme کرد. این محصول منحصر به فرد بر پایه چیپست (AMD 890FX (RD890 و پل جنوبی AMD SB850 طراحی شده و از پردازنده های مبتنی بر سوکت AM3 بطور کامل پشتیبانی می کند.


جهت بهبود مقاصد گرافیکی پنج شکاف PCI-Express 2.0 x16 به همراه چیپست Hydra (از تولیدات Lucid Logix) بر روی PCB این محصول تعبیه گردیده است که امکان بهره گیری از تکنولوژی های Multi-GPU را فراهم می سازد. لازم به ذکر است چیپست AMD 890FX بر اساس تکنولوژی 65nm ساخته شده و شامل چهل و دو PCI-Express Lane می باشد.


سیستم تامین توان مرکزی در CrossHair IV Extreme در قالب مدار Digital PWM و خازن های پلیمری چند لایه (Super ML Capacitor) و همچنین یک کانکتور 8Pin ATX پیاده سازی شده است که با توجه به Layout مادربرد امید می رود شاهد جریانی مطلوب و قابلیت Overclocking ایده آل از این محصول باشیم.


از دیگر امکانات CrossHair IV Extreme می توان به پشتیبانی از:
- شش پرت SATA 6Gb/s و نیز درگاه USB3.0
- فناوری Dual BIOS با قابلیت Re-Flash
- کلیدهای Turbo Key و Core Unlocker جهت سهولت در Overclocking و فعال کردن تمام هسته های پردازنده
و RC Bluetooth اشاره کرد که آن را به محصولی مجهز به تکنولوژی های روز و گزینه ای مناسب برای سیستم های حرفه ای تبدیل کرده است.

NVIDIA Physx Technology

کمپانی NVIDIA که همیشه به فکر بازی دوستان و کاربران مشتاق دنیای گرافیکی بوده است برای به ارمغان آوردن یک محیط گرافیکی جذاب تر و مطابق با دنیای واقعی در سال گذشته میلادی (2008) دست به یک ابتکار جالب زد و به سراغ کمپانی Ageia که برای بازی های رایانه ای پردازشگر فیزیک تولید می کرد رفت کمپانی Ageia که برای اولین بار فناوری Physx را در سال 2005 میلادی ارایه نمود سرانجام توسط کمپانی NVIDIA خریداری شد و تحت پوشش نام NVIDIA این نوآوری خود را به دست تمامی طرفداران بازی های رایانه ‌ای در سراسر جهان رساند.

این بهره‌ برداری مبتکرانه NVIDIA در طی سال 2008 میلادی و بروی کارت گرافیکی Geforce 9800 GTX با نام فناوری NVIDIA Physx وارد دنیای گرافیکی شد لازم به ذکر است با صرف هزینه های بسیار از سوی کمپانی NVIDIA این تکنولوژی کم کم گسترش پیدا کرد و هم اکنون فناوری Physx از بیش از 150 بازی برتر دنیا پشتیبانی می کند و توانسته ده ها هزار کاربر را تحت پوشش خود قرار دهد این فناوری جدید علاوه بر کامپیوتر های شخصی بر روی کنسول PlayStaion 3 نیز پیاده سازی شد و هم اکنون در دسترس تمامی کاربران در سرتاسر جهان می باشد.

مهمترین ویژگی فناوری Physx به ارمغان آوردن یک بازی جذاب و تجربه کردن حرکات فیزیکی است، در بازیهای مشتمل بر این فناوری می‌توان دود، انفجار، گرد و غبار، مه و آثار ضرب و شتم را بطور ملموسی احساس کرد به طور مثال در هنگام انفجار یک شی در بازی، اجزای آن درست شبیه به آنچه در یک انفجار واقعی رخ می‌دهد متلاشی شده و به اطراف پرتاب می‌شوند و یا شیشه یک پنجره درست همانند شیشه واقعی شکسته شده و فرو می‌ریزد و حتی دود، بخار و پارچه‌ ها درست همانند وضعیت طبیعی در برابر باد حرکت می کنند.


http://forums.hotoverclock.com/showthread.php?t=67



منبع:hotoverclock



اما برای فعال سازی این تکنولوژی بر روی کامپیوتر های شخصی نیاز به حداقل یک کارت گرافیکی GeForce سری 8000 و یا بالاتر میباشد نکته بسیار مهم اینکه کارت گرافیکی باید حداقل مجهز به 256MB حافظه مستقل شده باشد همچنین کاربر باید آخرین نسخه از درایور کارت گرافیکی خود یعنی Forceware و NVIDIA Physx Driver را نیز بر روی سیستم عامل خود نصب نماید از سوی دیگر و همانطور که اشاره شد بازی مورد نظر هم باید کاملاً از تکنولوژی Physx کمپانی NVIDIA پشتیبانی کند.

لازم به ذکر است این امکان وجود دارد که کاربر دو کارت گرافیکی GeForce و با چیپست های متفاوت را بر روی مادربرد خود نصب کند و محاسبات فیزیک را به یکی از آن ها و محاسبات گرافیکی را به دیگری واگذار کند بطور مثال کاربر میتواند از یک GeForce GTX 260 و یک GeForce 9600GT بر روی سیستم خود بهره گیرد که GeForce GTX 260 وظیفه انجام محاسبات گرافیکی و GeForce 9600GT وظیفه پیاده سازی فیزیک را بر عهده گیرد همانطور که مشخص است این تکنولوژی با تکنولوژی SLI که باید حتماً هر دو کارت یکسان باشند تفاوت دارد و معمولاً یک GeForce 9600GT برای محاسبات فیزیک کافی میباشد.

اما امکان فعال سازی فیزیک در سیستم های مجهز به تکنولوژی SLI نیز وجود دارد و در صورت راه اندازی این تکنولوژی در این سیستم ها محاسبات فیزیک بین هر دو یا سه کارت گرافیک مشابه با توجه به WorkLoad آن ها تقسیم خواهد شد، در تصویر زیر تمامی حالات ممکن برای فعال سازی تکنولوژی فیزیک بر روی کامپیوتر ها آمده است ...

مسلم است حداقل افت کارایی در صورتی رخ می دهد که کاربر از از تکنولوژی SLI و یا دو کارت که یکی از آن ها وظیفه انجام محاسبات فیزیک را بر عهده دارد استفاده کند و مشخص است که در صورت بهره گیری از یک کارت که مسئول انجام هر دو وظیفه باشد افت کارایی مشهود خواهد بود.

در انتها به اطلاع میرسانیم که همواره آخرین نسخه از NVIDIA Physx Driver و NVIDIA Forceware در  Link زیر در دسترس شما عزیزان میباشد :

آموزش اورکلاک کارت گرافیک با riva tuner



چگونه کارت گرافیکی خود را اورکلاک کنیم؟ (قسمت اول)

اورکلاکینگ دانش محبوب عاشقان سخت افزار و رایانه است. با امکانات جدیدی که تولید کنندگان در اختیار کاربران قرار می دهند، روز به روز به تعداد علاقه مندان به این دانش اضافه می گردد. این روزها دیگر اورکلاک کردن یک CPU کاری آسان و سهل الوصول شده است. اما CPU تنها قطعه قابل اورکلاک کردن یک رایانه نیست. یکی دیگر از قطعات سخت افزاری که به شدت مورد علاقه اورکلاکرها است، تراشه گرافیکی یا همان GPU است. از آنجایی که کارت های گرافیکی مدرن از حافظه های مستقل بسیار قدرتمندی استفاده می کنند، امکان تقویت این حافظه ها هم بصورت جداگانه وجود دارد که برای اورکلاکرها بسیار وسوسه کننده و جذاب است.
اورکلاک کردن کارت های گرافیکی به اندازه CPU ها مرسوم و معمول نیست و روش های پیچیده تری دارد. علت اصلی این مسئله این است که بایاس کارت های گرافیکی به راحتی مادربردها قابل دسترسی نیست. در این مقاله به بررسی چند روش متداول برای تقویت کارت ها و تراشه های گرافیکی می پردازیم.

اورکلاک نرم افزاری با سخت افزاری؟
کارت های گرافیکی را به دو روش نرم افزاری و سخت افزاری می توان قویت نمود. در شیوه نرم افزاری، از برنامه هایی که تحت ویندوز عمل می کنند بهره برده می شود و در شیوه سخت افزاری معمولا به دستکاری برنامه های داخل بایاس می پردازند و سعی می کنند بایاس را به شیوه های خاصی پروگرم کنند. در شیوه نرم افزاری به طبع امانات و انعطاف بیشتری در اختیار کاربر قرار دارد. نرم افزارهای متعدد و متداول زیادی برای دست بردن در تنظیمات تراشه های ATI و انویدیا وجود دارد. اورکلاک نرم افزاری در نگاه اول بسیار ساده می نمایاند. چیزی در حد بالا و پایین بردن چند دکمه و زدن چند تیک جلوی گزینه ها و یک کلیک روی دکمه OK. اما خوب این تغییرات و دست کاری ها ان چنان هم خالی از اشکال و خطر نیست زیرا که ممکن است کوچک ترین تغییری باعث بروز مشکل در کار قطعات دیگر رایانه شده و منجر به متوقف شدن سیستم گردد. از سویی خطر سازگار نبودن نرم افزارهای اورکلاک کننده با بعضی نسخه از درایورها نیز خود مشکل دیگری است.
اورکلاک سخت افزاری روندی مشکل و پیچیده دارد.برای اورکلاک سخت افزاری CPU ما معمولا با زدن دکمه F2 یا Del ، به راحتی وارد بایاس مادربرد می شویم و به دست تغییرات لازم می زنیم. اما دسترسی به بایاس کارت گرافیکی به این شیوه غیر ممکن است. برای این کار معمولا به کمک نرم افزارهایی خاص بایاس کارت را می خوانند، سپس تغییرات لازم در آن را بوجود آورده و نسخه جدید را مجدد به کمک نرم افزاری هایی دیگر روی بایاس می نویسند.
این روزها بعضی از تولید کنندگان کارت گرافیکی، خود زحمت اورکلاک کردن سخت افزاری بعضی مدل از کارت های خود را می کشند و نسخه های تقویت شده ای از آنها را روانه بازار می کنند تا در رقابت با تولید کنندگان دیگر محصولات و کارایی بیشتری را در اختیار مشتریان خود قرار دهند. بطور مثال شرکت Leadtek معمولا نسخه های اورکلاک شده کارت های گرافیکی خود را با اضافه کردن کلمه Extreme در انتهای مدل آنها علامت گذاری می کند. بطور مثال تراشه گرافیکی کارت Leadtek PX9600 GT که مدل استاندارد این شرکت است با فرکانس 650MHz کار می کند. در مدل Leadtek PX9600 GT Extreme که نسخه اورکلاک شده توسط خود شرکت است، فرکانس تا میزان 720MHz بالا برده شده است.

چگونه کارت گرافیکی خود را اورکلاک کنیم؟
اجازه بدهید کمی خود را به موضوع نزدیک تر کنیم و ببینیم اورکلاک کردن یک کارت گرافیکی در عمل چگونه است. برای شروع کار سراغ تراشه 9600GT شرکت انویدیا می رویم. این تراشه از معماری G94 انویدیا بهره می برد که مشابه معماری G80 این شرکت است. معماری G80 و قابلیت های فراوان آن برای اورکلاک شدن برای بسیاری از اورکلاکرها شناخته شده است. این معماری امتحان خود را نزد اورکلاکر ها به خوبی پس داده است. نرم افزار متداول، مناسب و پرکاربرد برای اورکلاک کردن تراشه های گرافیکی انویدیا، نرم افزار بسیار مشهور RivaTuner است. نام این نرم افزار از Riva، اولین تراشه گرافیکی تولید شده توسط انویدیا در سال های دور گرفته شده و با تمامی کارت های گرافیکی انویدیا سازگار است. بعد از دانلود و نصب این نرم افزار پنجره ای مشابه عکس شماره یک باز می شود. با انتخاب آیکونی که شبیه یک کارت گرافیکی است از منوی Driver Setting می توانید خود را برای اورکلاک کردن کارت گرافیکی آماده کنید. لیست باز شده بعد از این انتخاب بسیار ساده و قابل فهم است. سه دکمه برای تعیین سرعت ساعت تراشه، سرعت ساعت سایه زن ها و سرعت ساعت حافظه ها. برای کسانی که ممکن است با معماری جدید کارت های گرافیکی انویدیا که از نسل هشتم مورد استفاده قرار نا آشنا باشند باید گفت که تراشه های نسل هشتم به بعد این شرکت از دو سرعت ساعت مختلف استفاده شده است. یکی سرعت ساعت تراشه و دیگری سرعت ساعت سایه زن ها. سرعت ساعت سایه زن ها بصورت طبیعی 2.5 برابر سرعت ساعت تراشه مرکزی است. در نرم افزار RivaTuner امکان تغییر این سرعت ساعت ها با در نظر داشتن نسبت 2.5 برابری بین آنها وجود دارد.


سعی و خطا
از آنجایی که بطور کلی منبعی برای سنجش و مشخص کردن نهایت فرکانس قابل دستیابی در هر تراشه گرافیکی وجود ندارد باید اندک اندک جلو رفت و با سعی و خطا به نهایت فرکانس تراشه در عین پایداری و کارکرد روان رسید. بالا بردن ناگهانی فرکانس باعث ناپایداری و متوقف شدن سیستم می شود یا در بهترین حالت باعث نمایش تصاویری نا مشخص و پیکسل های رنگی خواهد شد. بهتر است مقدار فرکانس تراشه مرکزی را در پله های 20 مگاهرتزی بالا ببرید. بعد از رسیدن به فرکانس مطلوب برای تراشه نوبت تقویت فرکانس حافظه است. برای این منظور می توانید از قدم های بلندتر 50 مگاهرتزی استفاده کنید.
تراشه 9600GT انویدیا یک تراشه با فرکانس 650MHz است که اگر خوش شانس باشیم می توانیم آن را تا مرز 767MHz افزایش دهیم. در این شرایط سرعت ساعت سایه زن ها به مرز 1920MHz خواهد رسید. فرکانس حافظه را نیز می توان از 900MHz تا 1116MHz افزایش داد. بنابر این میزان 18% افزایش روی تراشه و 24% روی حافظه نهایت اورکلاک ممکن روی کارت 9600GT است. این میزان از اورکلاک ما را امیدوار می کند که بتوانیم 9600GT را به سرعت 8800GT برسانیم که در حالت عادی پانزده درصد سریعتر است.
ادامه دارد ...


مسابقات اورکلاکینگ

قوانین  مسابقه :

- کلیه مادربرد ها و کارت های گرافیک استفاده شده برای مسابقه می بایست از برند گیگابایت ( Gigabyte ) باشند .
- در صورت ورود سریال نامبر اشتباه برای کارت گرافیک و مادربرد استفاده شده ، شرکت کننده از مسابقه حذف خواهد شد .
- به اشتراک گذاری قطعات در این مسابقه مجاز نمی باشد و در صورت مشاهده ، فرد یا تیم خاطی بدون اطلاع قبلی از مسابقه حذف خواهد شد .
- شرکت کنندگان می توانند به صورت تیمی یا فردی در مسابقه شرکت کنند .
- شرکت کنندگان تنها مجاز به استفاده از مادربرد های بر پایه سوکت LGA 1156 گیگابایت می باشند .
- شرکت در مسابقه برای عموم آزاد است .

1- تست با نرم افزار 3DMark 2005 قوانین بخش تست با نرم افزار 3DMark 2005 :
- کارت های گرافیک مورد استفاده برای این قسمت می بایست تک GPU ای ( تک هسته ای ) باشند ( برای مثال GTX 295 و 4870X2 مجاز نیستند )
– اورکلاکر ها مجاز به استفاده از Back-Up های خود نیستند و می بایست تاریخ ثبت شدن نتیجه در سایت Futuremark از تاریخ شروع مسابقه باشد .
– برای شرکت در این بخش می بایست ضمن ارائه لینک ValidationHYPERLINK "http://service.futuremark.com/" ORB از سایت Futuremark تصویری از صفحه ( اسکرین شات ) مطابق شکل زیر ارائه نمایید که در آن بخش های قرمز ضروری و بخش های سبز اختیاریست :
http://hwbot.org/blog/wp-content/clipboard04.jpg

2- تست SuperPI 1M قوانین بخش تست SuperPI1M :
- برای شرکت در این بخش می بایست تصویری از صفحه ( اسکرین شات ) مطابق شکل زیر ارائه نمایید که در آن بخش های قرمز ضروری و بخش های سبز اختیاریست :
http://hwbot.org/blog/wp-content/superpi.jpg 



 

 

ATi Tool New version

نرم افزار اورکلاکینگ که با هر دو چیپ ست ATi ,Nvidia سازگار است.



 

حجم : ۱.۲۹ مگابایت