NVIDIA Physx Technology

کمپانی NVIDIA که همیشه به فکر بازی دوستان و کاربران مشتاق دنیای گرافیکی بوده است برای به ارمغان آوردن یک محیط گرافیکی جذاب تر و مطابق با دنیای واقعی در سال گذشته میلادی (2008) دست به یک ابتکار جالب زد و به سراغ کمپانی Ageia که برای بازی های رایانه ای پردازشگر فیزیک تولید می کرد رفت کمپانی Ageia که برای اولین بار فناوری Physx را در سال 2005 میلادی ارایه نمود سرانجام توسط کمپانی NVIDIA خریداری شد و تحت پوشش نام NVIDIA این نوآوری خود را به دست تمامی طرفداران بازی های رایانه ‌ای در سراسر جهان رساند.

این بهره‌ برداری مبتکرانه NVIDIA در طی سال 2008 میلادی و بروی کارت گرافیکی Geforce 9800 GTX با نام فناوری NVIDIA Physx وارد دنیای گرافیکی شد لازم به ذکر است با صرف هزینه های بسیار از سوی کمپانی NVIDIA این تکنولوژی کم کم گسترش پیدا کرد و هم اکنون فناوری Physx از بیش از 150 بازی برتر دنیا پشتیبانی می کند و توانسته ده ها هزار کاربر را تحت پوشش خود قرار دهد این فناوری جدید علاوه بر کامپیوتر های شخصی بر روی کنسول PlayStaion 3 نیز پیاده سازی شد و هم اکنون در دسترس تمامی کاربران در سرتاسر جهان می باشد.

مهمترین ویژگی فناوری Physx به ارمغان آوردن یک بازی جذاب و تجربه کردن حرکات فیزیکی است، در بازیهای مشتمل بر این فناوری می‌توان دود، انفجار، گرد و غبار، مه و آثار ضرب و شتم را بطور ملموسی احساس کرد به طور مثال در هنگام انفجار یک شی در بازی، اجزای آن درست شبیه به آنچه در یک انفجار واقعی رخ می‌دهد متلاشی شده و به اطراف پرتاب می‌شوند و یا شیشه یک پنجره درست همانند شیشه واقعی شکسته شده و فرو می‌ریزد و حتی دود، بخار و پارچه‌ ها درست همانند وضعیت طبیعی در برابر باد حرکت می کنند.


http://forums.hotoverclock.com/showthread.php?t=67



منبع:hotoverclock



اما برای فعال سازی این تکنولوژی بر روی کامپیوتر های شخصی نیاز به حداقل یک کارت گرافیکی GeForce سری 8000 و یا بالاتر میباشد نکته بسیار مهم اینکه کارت گرافیکی باید حداقل مجهز به 256MB حافظه مستقل شده باشد همچنین کاربر باید آخرین نسخه از درایور کارت گرافیکی خود یعنی Forceware و NVIDIA Physx Driver را نیز بر روی سیستم عامل خود نصب نماید از سوی دیگر و همانطور که اشاره شد بازی مورد نظر هم باید کاملاً از تکنولوژی Physx کمپانی NVIDIA پشتیبانی کند.

لازم به ذکر است این امکان وجود دارد که کاربر دو کارت گرافیکی GeForce و با چیپست های متفاوت را بر روی مادربرد خود نصب کند و محاسبات فیزیک را به یکی از آن ها و محاسبات گرافیکی را به دیگری واگذار کند بطور مثال کاربر میتواند از یک GeForce GTX 260 و یک GeForce 9600GT بر روی سیستم خود بهره گیرد که GeForce GTX 260 وظیفه انجام محاسبات گرافیکی و GeForce 9600GT وظیفه پیاده سازی فیزیک را بر عهده گیرد همانطور که مشخص است این تکنولوژی با تکنولوژی SLI که باید حتماً هر دو کارت یکسان باشند تفاوت دارد و معمولاً یک GeForce 9600GT برای محاسبات فیزیک کافی میباشد.

اما امکان فعال سازی فیزیک در سیستم های مجهز به تکنولوژی SLI نیز وجود دارد و در صورت راه اندازی این تکنولوژی در این سیستم ها محاسبات فیزیک بین هر دو یا سه کارت گرافیک مشابه با توجه به WorkLoad آن ها تقسیم خواهد شد، در تصویر زیر تمامی حالات ممکن برای فعال سازی تکنولوژی فیزیک بر روی کامپیوتر ها آمده است ...

مسلم است حداقل افت کارایی در صورتی رخ می دهد که کاربر از از تکنولوژی SLI و یا دو کارت که یکی از آن ها وظیفه انجام محاسبات فیزیک را بر عهده دارد استفاده کند و مشخص است که در صورت بهره گیری از یک کارت که مسئول انجام هر دو وظیفه باشد افت کارایی مشهود خواهد بود.

در انتها به اطلاع میرسانیم که همواره آخرین نسخه از NVIDIA Physx Driver و NVIDIA Forceware در  Link زیر در دسترس شما عزیزان میباشد :
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد